Monday 15 July 2013

Iftar Ramadhan

Assalamualaikum  **tak jawab dosa kalau jawab nak cium**



Aku rasa cukup kot aku ponteng dari update blog sehari sahaja . Semalam takde event yang hot nak di'update' so aku memang tak tau nak update ape . Tua ponn ade jugak aku menaip sikit but at last idea tuk menulis tue stuck so memang tak sempat nak publish ponn . Terus masuk draft . hehehehe . So today memang ada event yang aku nak share .






Hari nie kan kami sekeluarga dapat jemputan berbuka puasa dekat umah kawan ayah aku . Aku selalu panggil dia Cik Ya tapi adik Aliff selalu panggil dia Pok Ya . Apa istimewanya kau Aliff sampai nak panggil panggil Pok Ya ? Dah orang suruh panggil Cik Ya , panggil Cik Ya je laa ** nampak tak betapa kakak kau nie jealous ??







Actually time umi ajak aku pegi aku macam pelik jugak sebab bagi aku macam awal sangat lah orang nak buat majlis iftar macam nie . Tapi apa yang nak dipelikkan ? Memang kawan kawan ayah aku tersangatlah suka buat majlis iftar besar besaran macam nie . Alhamdulillah , semoga mereka semua dimurahkan rezeki sentiasa . Mengeratkan silatulrahim katanya . Bila difikirkan balik , betoi jugak kata Cik Ya tue . Kalau korang nak tau ayah aku nie tersangatlah susah nak spend masa dengan kawan kawan dia . I mean spend masa untuk bersosial dengan kawan kawan dia . Ayah aku nie workhaolic person . Dia langsung tak boleh duduk diam tanpa buat apa apa keje . Sekarang nie ponn dia memang sangat sangat tak boleh duduk diam . Sempat jugak dia pegi kedai diam diam . Bila aku tengok kereta dah takde . Bila call dia cakap ada dekat kedai . Saja nak jenguk kedai katanya . Kalau jenguk saja takpe , jangan ayah mengada nak buat keje sudah . Jari yang patah tue ponn belom sembuh lagi ada hati nak buat keje berat berat **bebelan seorang anak yang teramat sayangkan ayah dia .







Back to the topic , kitorang sampai umah Cik Ya tadi ponn dalam pukul 6.45 petang . Maaf sebab kami lambat Cik Ya . Sepatotnya kami sampai lebih awal , dapat tolong tolong prepare apa yang patut . Tapi nak dijadikan kisah umi balik dari sekolah ponn dah pukul 5.00 petang . Mana nak siap lagi , tutup semua tingkap umah , angkat baju sebab tue lambat sampai umah Cik Ya . Maafkan kami sekeluarga ye ? (^_^) Sampai saje terus aku ikut umi pegi dapur . Anak dara yang pemalu laa katekan . Sampai dapur tengok semua dah settle . Tinggal sikit sikit saje keje . Jejak je kaki kat dapur terus buat buat ringan tulang tanya nak buat apa lagi . Wajiblah bajet rajin depan semua orang . Mana tau dapat jadi calon menantu rebutan ? ** nampak tak kegatalan dia yang semakin melampau ? . Isteri Cik Ya suruh aku letakkan kurma dalam piring . Aku ponn dengan muka mianis terus buat apa yang dia suruh . Sambil aku buat keje tue , hidung aku dah kembang kempis tau . Nak tau sebab ape ?


makin manis mak cik tengok Myra nie

mana ade mak cik ? Myra biase biase je laa **hidung masih kembang kempis**

Myra belaja laa sekarang ye ? belaja dekat mane eh ?

A'ah . USIM dekat Nilai .

Ouhh , patot makin cantik . dah ade yang berpunya ?

ishh ! mak cik nie bole tanya macam tue pulak

hehehehehehe , malu laa tue . confirm dah ade laa tue

mak cik , mak cik .. Myra nie takde sape sape punya pon . malas nak pikir

bagos lah . belaja rajin rajin then enjoy . dah puas enjoy baru pikir sal kawin



Isteri Cik Ya nie memang teramat suka menyakat aku . Dari dulu sampai sekarang . Tapi sumpah aku segan jugak bila dia usik macam tue tadi . Memang anak dara yang umur 20 tahun kena usik macam tue eh ? Tak boleh ke tak tanya pasal dah berpunya ke , dah ade boyfren ke ? Pedih ulu hati kite yang mendengarnya nie tau tak . Cedih kitew taw . Hehehehehe .





Bila dah nak dekat masuk waktu berbuka puasa , kebiasaannya Cik Ya akan memberikan sedikit tazkirah . Sekadar perkongsian sesama insan . Memberikan sedikit peringatan kepada semua . Banyak pesanan yang disampaikan yang boleh diambil sebagai iktibar .




Allahuakbar .. Allahuakbar ..




Kedengaran laungan azan Maghrib yang menandakan masuknya waktu berbuka . Semua tetamu start makan dengan seulas kurma , ikut sunnah Nabi katanya . Biasa kawan kawan ayah aku nie kalau buat iftar dorang akan berbuka dengan makan kurma jee dulu then semayang Maghrib berjemaah . So aku ponn follow umi aku semayang berjemaah bersama kawan kawan ayah yang lain . Dengan si kecik Aliff Ibal sekali join semayang jemaah . Sejuk telinga kakak kau yang tengok kau semayang si kecik oitt ! Usai sahaja solat Maghrib berjemaah terus kitorang makan . Kalau nak tau masakan isteri Cik Ya sangatlah sedap tau . Sape yang tak makan memang sangatlah rugi . Sememangnya isteri Cik Ya sangat dikenali dengan kemahiran memasak dia . Macam chef terkenal gitu .






MENU PADA HARI INI :

NASI PUTIH + GULAI DAGING + SOTONG MASAK SAMBAL + KERABU TAUGE + IKAN MASIN BUATAN SENDIRI + ULAM ULAMAN + SAMBAL BELACAN






Memang terbaiklah menu aku berbuka hari nie . Sedap nye takyah cite . Memang tahap nak pengsan kata kau . Tapi sedap mana ponn makanan yang ada depan mata aku tetap susah untuk aku menambah . Bukan jaga badan okay ? Tapi memang ini laa habit aku . Kalau balik umah dekat Terengganu nie memang susah aku nak makan banyak . Bukan makanan tak sedap tapi memang lumrahnya macam tue . Nak buat macam mana ?






Makan punya makan sampai tak sedar jam dah nak pukul 8.30 malam . Nak pegi terawih lagi . Lambat dah nie . Bila nak balik tue sempat tapau lagi tau . Bukan kami yang mitak okay ? Isteri Cik Ya yang bagi tau . Sebab banyak sangat lebih . Membazir katanya ** kataku juga . Terus angkat kaki then blah . Nak kejar ke surau lagi nie .





NOTE : Godek punya godek jumpa blog sepupu tiri aku . Stalk punya stalk sakit hati semakin menebal . Kalau rajin nanti aku story .


No comments:

Post a Comment

yess ? (^_^)