Saturday 13 July 2013

Dobi plus car wash

Assalamualaikum ... **tak jawab dosa kalau jawab nak cium**


Tengah baring baring atas katil sambil main mesej dengan orang taman sebelah . What a boring day . Actually entry kali nie langsung tak bermotif . Sebab rasa nak menulis tue teramat laa kuat . Tapi takde event yang amat menarik . Aktiviti aku hari nie berbeza berbanding orang lain . Sebab ? Hari nie aku dapat drive kereta ayah sampai pekan Batu Enam yang teramat sibuk , then ke Gong Badak yang teramat busy . sibuk dan busy lain definition ke ? tangan ke bahu mata ke atas .


Sebenarnya , asal ko gigih sangat drive kereta ayah sampai ke pekan Batu Enam lepastu ke Gong Badak bagai ? waddehal ??


S N O W  C A R  W A S H


Itu yang sebenarnya aku cari . Sebab tue aku bersungguh sungguh sangat merantau . Sebenarnya dari semalam lagi ayah suruh aku bawak kereta dia cari car wash . Dah macam kereta labi jee tengok . Unfortunately , car wash kat mana mana tempat tutup sebab kan Terengganu nie cuti hari Jumaat . Menghormati penghulu segala hari lah katakan . Lagipun jalan mesti jammed gila sebab orang nak pegi semayang Jumaat . Nak buat macam mana . Bangun pagi ponn pukul 11 pagi . Haishh ... Anak dara jenis apelah aku nie kan ? Nak buat macam mana . Memang malang sapa yang nak kawin dengan aku . Patotlah Mr. N taknak dekat kau . bapak kuang ajaq !



So , nak dijadikan cerita pagi tadi ayah aku dah terpekik pekik memanggil nama aku . Aku tersedar then menyahut laa panggilan ayah . Nak jadi anak yang solehah kan ? Ayah suruh pegi bawak kereta masuk car wash . By today !! Ookay , okay ayah . Jangan marah marah . Nanti cepat tua . Adik mandi kejap okay ?



after 30 minit  **bapak lama anak dara sorang nie mandi



Aku ponn siap siap pakai baju pink segala bagai . Kalau boleh dengan yang dalam dalam sekali nak warna pink . sensored okay . Aku ponn dengan gigih drive kereta untuk pegi cari car wash . Lagipon aku nak amek baju dekat dobi . what ? DOBI ??? Terserlah satu ciri yang sangat tidak bagus . M A L A S . Chill lah , baju kotor banyak kot aku bawak balik dari Nilai hari tue . Nak basuh sendiri ? Memang tak lah .



Alkisahnya , pagi tadi owner kedai dobi ponn dah mesej aku cakap baju dah siap . Alhamdulillah , ada jugak stok baju aku untuk minggu depan . Nampak tak kesenangan yang dapat dikecapi bagai sekelip mata sahaja ? So , first thing aku menuju ke pekan Batu Enam dulu sebab cadangan aku , aku nak basuh kereta dulu then on the way back home aku akan singgah dekat kedai dobi . Malu siot nak bawak packing baju yang banyak tue ke car wash . Baik tak payah .



Setelah penat , rimas , berdebar debar mengharungi jalan masuk ke pekan Batu Enam aku dengan gigih bukak pintu kereta then tanya dekat mamat basuh kereta tue .

Abang , banyak lagi tak kereta ?

Banyak .. Ada 4 buah kereta lagi .

What ?? 4 BUAH KERETA LAGI ?? tak pelah .. terima kasih


tetiba ada pak cik pakai baju merah senyum senyum tengok aku . nak ngorat lah tue . sorry , not my taste okay ?


Basuh sendiri je lah dik . Lagi jimat

**dengan selamba rock kapak aku jawab 

MALAS .


Kelat muka pak cik tue . Hambek kau . Sedangkan aku yakin 250% yang kau ponn ngah tunggu kereta kau siap basuh kan ? Ada hati nak cakap macam tue dekat aku . Asal kau tak basuh sendiri ?? Pengajarannya di sini ' Sebelum nak mengata orang tolong tolong tolong usha diri sendiri dulu . Dah cukup perfect ke awak tue ? '



Okay .. Jenuh aku mencari car wash nie tau ? First car wash dekat pekan Batu Enam rejected . Banyak lagi kereta yang sedang menunggu turn dorang nak kena basuh . The point is aku sangat sangat sangat sangat sangat malas untuk menunggu . Nampak tak tahap kemalasannya macam mana ? Sampai LIMA kali ulang perkataan sangat itu . Tangan ke bahu mata ke atas .  But before that , aku singgah kedai dobi . Amek baju aku . And apa yang aku nak cakap dekat sini aku teramat sangat respect dekat owner kedai dobi tersebut .


 why ? owner car wash dekat pekan Batu Enam tadi kau tak respect ponn ? 


helloo .. macam mana aku nak respect owner car wash tue ? tak sempat jumpa ponn . nak tau mana satu owner ponn payah . yang aku sempat bercakap dengan pak cik gampang tadi tue je . apa pon tak boleh .




Kisah dekat sini , sampai saje aku dekat kedai dobi tue aku nampak owner dia tengah duduk dekat meja kerja dia . Takkan nak berdiri pulak kan ? :) Bila aku sampai saje , dia cepat cepat bukak pintu . Nampak tak sikap menghargai customer di situ ? Wajib menjadi contoh kepada semua owner perniagaan apa apa pun okay ? Jejak saje langkah pertama aku ke dalam kedai tersebut , dengan pantas owner kedai dobi tue sebut nama aku . Terkejut mak , nyah !


Mira kan ?
                                                                                                                                                                                                                                       A'ah , Mira **dengan muka tersipu sipu malu**

Okayy , nie baju nya . Semuanya RM 20.40 . 

                                       APA ? Macam mahal jugak ye servis makcik nie **okay , ini aku just cakap dalam hati sahaja .



dua plastik kau !



wangi gila tau ?


dia punya resit


saja nak upload dua kali 


harga keseluruhan RM 20.40




Secara overall , aku suka dengan servis makcik kedai dobi nie . Bila balik sahaja , terus angkat plastik baju then buka tengok . Wangi siot !! Baru hati nie bersetuju dengan harga yang telah ditetapkan . Wangi dia sampai ayah aku ponn tegur tau ? Aku hanya mampu tersenyum dalam hati bila ayah cakap macam nie

Apa yang bau wangi nie ? Bau macam downy ..


Next destination , harus laa second car wash dekat Kg. Tok jiring . Nampak macam kurang kereta . Ada chan laa kereta dapat dibasuh . Masuk sahaja parking , terus bukak pintu kereta then tanya budak budak yang tengah lepak atas parkir .


banyak kereta tak ?

dok banyok kete pongg kak tapi api takdok eh

ouhh .. ye ke ? takpelah . terima kasih .


Tergaru garu jugak kepala aku nie . Mana nak cari car wash nie . Ayah letak due date BY TODAY .. Adoyaii .. Poning kepalo omak mikiorkan nyo **bajet cakap nogori plus perak . Terus tergerak hati nak pegi belah Gong Badak sana . Gong badak mesti ada car wash . Kalau takde aku akan bunuh diri . Confirm ! Terus drive pegi Gong Badak . Dapat lalu depan sekolah rendah ( Sekolah Kebangsaan Tok Jiring ) and sekolah menengah ( Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tok Jiring ) . Tengok banyak perubahan dekat sekolah menengah nie . Al maklum laa , dah upgrade jadi sekolah kluster okay ? Sambil drive terus terbayangkan zaman sekolah dulu . Buat perangai yang merosakkan nama sendiri . Terbaik lah diri aku dulu . Nakal nya , Subhanallah ...



Dah masuk Gong Badak terus usha kiri kanan jalan . Takot ada car wash . Sebelum tue sempat singgah dekat 7 Eleven beli topup RM10 celcom **perlu ke mention? . Lepas traffic light yang nak masuk ke rumah Siha terus nampak signboard SNOW CAR WASH belah kanan jalan . Lantaklah , depan sana ada traffic light . Bolehlah buat U turn dekat sana . :)



Terus masuk parking tengok tengok langsung takde kereta . Cantik ! Confirm kereta cepat siap . Owner and pekerja kedai nie sangat peramah . Budak budak muda semuanya . Mesti nak usha aku **tak habis habis dengan sikap perasan dia . Aku pon keluar dari kereta and dorang dah faham dah . Rezeki mau masyuk maa . Aku just duduk atas kerusi sambil tengok pekerjaan dorang . Pantas , tangkas , efisien dan berbagai lagi . I loike u'olls ..



Almost one hour jugak dorang kerjakan kereta tue . Not bad laa . Sesuai dengan kondisi kereta tersebut . Sape lagi yang buat sepah dalam kereta tue kalau bukan si kecik Aliff Iqbal tue ? Tak padan dengan kecik , bajet dah besar . Siap saje kereta aku ponn tanya dekat salah seorang pekerja

Bape eh ?

RM18 jee 

**dengan muka terkejut tapi tak tunjuk . RM18 ? kejap ye ?



Murah gilaa siot ..... Kalau tengok dari cara dorang kerjakan kereta tersebut aku target mau RM20 above . Rupanya RM18 je ? Mungkin boleh dipertimbangkan untuk bawak lagi kereta basuh dekat sini . Dorang pon ada bagi kad tau ?



Actually aku teringin sangat nak upload gambar business card dorang malangnya aku tak jumpa dah kad tue . Mungkin si kecik Aliff Iqbal main ? Ada kemungkinannya di situ ..



NOTE : takde motif taip entry nie tapi semangat berkobar kobar nak siapkan then publishkan entry nie .                    BY TODAY gaya macam yang ayah cakap time bagi due date pagi tadi . 

No comments:

Post a Comment

yess ? (^_^)